In memoriam Eric van Tatenhove

Dinsdag 15 november, vroeg in de ochtend, is Eric van Tatenhove (1967) plotseling overleden. Eric werkte sinds 2013 voor Giesbers Retail en The Favourites.

Oké Eric, hier komt ‘ie dan. Een lofzang op jou. We zouden graag heel veel buzzwords willen gebruiken, gewoon om je een beetje te pesten. Maar net als jij zijn we daar wars van en te nuchter voor.

Eric was een retail creatief van het zuiverste soort. En voor wie het niet weet, ‘retail’ is een eigen discipline binnen de reclame. Dat moet je liggen, dat moet je kunnen. En vereist meer dan ‘twee halen, één betalen’. Eric begreep dat als geen ander. Hij begreep ook hoe simpel de boodschap of vormgeving soms moest zijn. Even voor de duidelijkheid; niet plat, maar simpel. Soms een dunne lijn, maar je ziet het direct.

De afgelopen jaren was Eric creative director van The Favourites, ons bureau in Antwerpen. Hij hielp de Belgische retailers met zijn ideeën en hielp zijn collega’s waar hij kon. Met zijn pretogen, onbeteugelde creativiteit, scherpe humor en charmante voorkomen was Eric al snel populair bij onze zuiderburen. Zo populair dat onze Vlaamse collega’s hem hadden geadopteerd, iets wat Belgen niet makkelijk doen met een Nederlander.

Per 1 december zou je weer in Arnhem beginnen. Terug op het oude honk. Hierdoor was je al meer te zien in het Gelderse. En daar werden we blij van. Want iemand als Eric heb je graag om je heen. Gewoon om even een praatje te maken, een ideetje te reviewen of een klant uit de brand te helpen. Je zou de creatieven gaan aansturen en had goede ideeën over ons jongste label Frizzon, wat met jouw Amsterdamse tongval vaak klonk als ‘Frissun’.

Over reviews gesproken, je had een vast gezegde als een idee zijn doel miste. Dan noemde je dat een ‘ship passing by in the night’ (denk aan die Amsterdamse tongval en spreek het nu nog een keer uit). Het tegenovergestelde geldt voor jou. Jij raakte iedereen. Jij was eerder die stoomboot van Sinterklaas. Een feestje als je in de buurt was.

Eer is niet meer. Het staat zwart op wit op die ‘f***ing rouwkaart’, zoals je gezin het treffend omschreef. We geloven het nog steeds niet. Een laatste appje aan jou was “Ben je er al bijna?” We wisten toen nog niet dat je onderweg was naar een heel andere bestemming. We hopen dat ze daar witte wijn hebben. En een leuk terrasje met een lekker zonnetje. We wensen je vrouw en zoons alle sterkte toe. Dank voor je leuke momenten. Dank voor de inspiratie. We hebben gelachen. We gaan je ontzettend missen.

Namens al je collega’s van The Favourites, Giesbers Retail, DSN, Hippo Creative Studios en Frizzon (a.k.a. Frissun).