| The chef is always right!

  • 12 mei 2019
  • 172
  • Sander Oord

Bij Spyce, een restaurant in Washington, hebben ze de koks de deur uitgestuurd. Er wordt gekookt door robots. Complexe lekkere, en hoogstaande maaltijden worden op ingenieuze wijze bereid in een keuken waar je jaloers op wordt. Er is één culinaire director die de prachtige gerechten heeft vormgegeven. Aan de executive chef is het om de robots (olijf)geolied te houden. Deze bijzonder effectieve keuken zorgt ervoor dat de gerechten veel goedkoper en sneller op tafel komen. Het is een fascinerend schouwspel van draaiende wokpannen, vlees dat al draaiend gebakken wordt en ingrediënten die op maat worden toegevoegd.

Een team van zeven wok-robots, verwarmd door inductie, cheffen de maaltijd binnen drie minuten op tafel. Nu vraag je je terecht af of er thuis ook zoiets mogelijk is? Volgens Spyce nog niet…

Cocktails door robots

De robots veroveren niet alleen in de keuken terrein, ook in de bar zie je diverse robots terug die je voorheen alleen aan de lopende band van een hightech autofabriek zag staan. Zo is het robotica barsystem van Makrshakr gevuld met 150 flessen, die met militaire precisie worden gemixt door twee waterdichte robotarmen.

De robots kunnen zes uur lang ‘off the grid’ cocktails maken, zo’n dikke tachtig cocktails per uur. Tom Cruise zou daar zijn hand wellicht niet voor omdraaien in de film ‘Cocktail’. De vraag blijft, hoe zit het met de interactie? De robotarm zou maximaal een subtiele high-five kunnen geven.

Retailers zijn op zoek naar middelen om de kosten laag te houden, en snelheid te verhogen. Deze voorbeelden volgen een industrialisatiemodel. Het hangt nu nog op beleving: wat is er cooler dan een robot die je eten en drinken bereidt? Maar wát, als het gemeengoed wordt? In een wereld waarin robotica heel normaal wordt. We blijven kijken naar de Jetsons, die prachtige tekenfilmserie uit de jaren zestig. Daarin zien we dat robotica een eigen leven krijgt en een plek heeft in de maatschappij. Zover zijn we nog niet. Tot die tijd is het goed om de middelen te gebruiken die ons leven helpen. Maar bovenal blijft het belangrijk dat wij het contact met de klant niet uit het oog verliezen.