| Een datadriven huishouden

  • 18 mei 2019
  • 170
  • Sander Oord

Even over de trend van het bloggen. Wereldwijd neemt de populariteit van het bloggen af, ook in Nederland. Althans, het zoeken naar de term blog. Er zoeken dus wereldwijd minder mensen naar het woord blog. De blog, zo zou je kunnen stellen, is daarmee minder populair aan het worden.

Als we naar Nederland kijken zien we dat de blog zo rond februari 2009 op zijn piekhoogte zat, om daarna nog een beetje te klimmen en dan zo rond april 2016 definitief zijn daling in te zetten.

Kijk maar naar deze grafiek.

Voor de mensen die op de link hebben geklikt en zich afvragen waar we naar kijken, dit is Google Trends, een dienst van Google om zoektermen te onderzoeken en trends te ontdekken. Deze is overal op toe te passen.

Datadriven huishouden

In mijn ‘datadriven huishouden’ gebruik ik Google Trends om erachter te komen wanneer de griep heerst, of verkoudheid, of keelpijn. Ik houd de gerelateerde zoekopdrachten rond de hooikoorts trend in de gaten of er misschien nieuwe hooikoortsmiddelen zijn. Verder vergeet ik altijd wanneer ik mijn hortensia’s moet snoeien, dus kijk ik naar de snoeitrend. Of wat is populairder, een hond of een kat? Voor mijn opgroeiende pubers check ik of de woorden ‘swag’, ‘shinen’ en ‘awkward’ nog wel trendy zijn in Gelderland. En zie ik dat ik ‘shinen’ niet meer moet gebruiken.

Datadriven 360º retailconcepten

Oké, een datadriven huishouden gaat een beetje ver. Maar wel leuk om af en toe eens in te duiken.

In mijn dagelijks werk als conceptontwikkelaar is het samenstellen van een concept zonder data bijna ondenkbaar. Want trendanalyses bieden een hoop extra informatie om concepten te versterken. Zo checken we eerst de trends rondom het onderwerp. Ook kijken we graag nog even welke gerelateerde zoekopdrachten/meestgestelde vragen erbij te vinden zijn.

Met al deze extra informatie kan ik trends analyseren en vergelijken met eventuele concurrenten. Ik zoek op pieken die opvallen en pieken die zich herhalen. Vaak zijn het voor de hand liggende zaken zoals de seizoenen die een rol spelen in aankopen. Maar tussen die bekende pieken liggen er ‘nuggets’. Dat zijn kleine en grote goudklompen die waardevolle informatie geven over hoe de markt zich beweegt. Pure gouden retail-momenten op maat, waarmee je je doelgroep nog gerichter kan bedienen.

Appels

Stel we zijn een campagne aan het bedenken rondom het product ‘appels’. Dan weten we door onderzoek dat de zoekvolume piek in september ligt: oogsttijd. Elstar wordt het meest gezocht. Tevens nemen we de gerelateerde onderwerpen mee en zien we dat men veel zoekt op recept, kaneel en smoothie. In Drenthe doen ze graag wat met cake en Overijssel wat met witlofsalade. Allemaal ingrediënten voor een goed onderbouwd, datadriven retail concept. Zorgvuldig stemmen we deze bevindingen af met de appelverkoper. Samen komen we tot een sterke appelcampagne op maat, waarin data, creativiteit, winstmarges en doelstellingen zijn meegenomen.

Mocht jij na het lezen van deze blog niet ontmoedigd zijn in het schrijven van blogartikelen, dan kan ik het schrijven van travelblogs van harte aanbevelen. Want daarin zit wel een stijgende lijn.

Google Trends wordt langzaam maar zeker bekender in de andere vakgebieden en is niet alleen maar een tool van zoekmachinemarketeers. De positieve trend op Google Trends zet voorlopig door.