| De online folder draagt bij aan online conversie en aan het genereren van winkelbezoeken

  • 23 september 2019
  • 492
  • Nick Steggink

De verspreiding van de folder veranderd. 4,4 miljoen Nederlanders swipen door online folders om te bepalen waar ze die week gaan winkelen. Een belangrijk moment in de klantreis. De online folder draagt bij aan online conversie en aan het genereren van winkelbezoekers. Het meten van online conversies is relatief makkelijk, maar weet jij al hoeveel mensen een winkel bezoeken naar aanleiding van de online folder?

1. Winkelintentie

Het uitvragen van de winkelintentie van folderlezers is de meest laagdrempelige manier om informatie te vergaren. Door de vraag in de folder zelf te stellen is het mogelijk om een percentage van folderlezers met een winkelintentie te vergaren. Dit percentage kan week op week vergeleken worden of tijdens A/B testen om te weten bij welke aanpassingen of specifieke aanbieding de winkelintentie verhoogt. Bij deze methode is het ook mogelijk om verzamelsites te vergelijken met een folder op het eigen kanaal.

Samenvattend

  • Snel inzetbaar
  • Vergelijkingen tijdens A/B tests of verzamelsites mogelijk
  • Meet geen daadwerkelijke winkelbezoeken

2. Google store visits

De store visits campagnes van Google worden meer en meer ingezet. De belangrijkste conversie meting daarbij is dat Google analyseert of iemand na het tonen van de campagne ook in de winkel is geweest. Veel online folders genereren traffic via Google en in sommige gevallen ook door Adwords. Door een Google Store visits campagne direct te laten landen op de digitale folder kan er snel inzicht verkregen worden in het aantal daadwerkelijke winkelbezoekers.

Samenvattend

  • Meet daadwerkelijke winkelbezoekers
  • Vergelijkingen tijdens A/B tests mogelijk
  • Vereist een budget voor deze campagne

3. Klantenkaart

Is er een klantenkaart die gebruikt en geregistreerd wordt door klanten? Dan kan dit een hele nauwkeurige manier zijn om inzicht in het effect van de digitale folder op een winkelbezoek te meten.

Met de profielopbouw in een digitale folder is het mogelijk om connecties te maken met andere databronnen. Het gedrag van digitale folder lezers kan dan gematcht worden met het gebruik van een klantenkaart. Zo is hieruit te herleiden hoeveel procent van de klantenkaart voorafgaand aan de aankoop de digitale folder gelezen heeft. Naast het winkelbezoek is hierbij natuurlijk ook de grootte van het winkelmandje interessant.

De interesse van folder lezers kan ook een verrijking zijn voor de klantenkaart profielen. Persoonlijke aanbiedingen kunnen op die manier ook gevoed worden door het gedrag in de digitale folder.

Samenvattend

  • Meet daadwerkelijke winkelbezoekers
  • Gedrag in de folder kan klantenkaart gedrag verrijken
  • Vereist data koppeling

4. In-store data

Zoals alle kanalen worden ook winkels steeds meetbaarder. Van wifi signalen, bluetooth lampen tot camera’s en sensoren. De data die in een winkel gegenereerd kan worden wordt steeds uitgebreider. Zonder afbreuk te doen aan de privacy van klanten kan deze data toch gebruikt worden om inzicht te creëren in online versus offline bezoek.

Een relatief laagdrempelige methode is het doormeten van de conversie van een afspraak bij een winkel of vestiging. Meestal is dit een online conversie die zich doorvertaald in een winkelbezoek. Toch geeft deze methode een goed inzicht in de bijdrage van de online folder in de conversie van winkelbezoekers.

Een meer geavanceerde methode is door data koppelingen te maken met data van app (geofencing) & wifi data om gebruikers in een winkel te kunnen herleiden naar lezers van een digitale folder. Dit geeft wel een erg nauwkeurige conversie van winkelbezoekers aan.

Samenvattend
– Meet daadwerkelijke winkelbezoekers
– Populatie zijn niet “vaste” klanten
– Vereist data koppelingen